weergegeven: 1-7 van 7 resultaten

Perfect Fit – Afstudeerproject



Perfect Fit is de plug-in die de gebruiker helpt bij het bestellen van de perfecte kleding items door ze op een realistische manier visueel te laten zien hoe de items staan. Aan de hand van advies wat betreft maat, kleur en pasvorm zal de gebruiker nauwelijks miskopen doen. Het geeft de gebruiker meer zekerheid en neemt de twijfel weg, waardoor er minder geretourneerd moet worden.



Probleem

Gratis verzend- en retourkosten verlaagt de drempel voor consumenten om online aankopen te doen, maar daardoor worden er vaak ook meerdere maten en soorten items besteld.

Echter zitten er veel nadelen aan het retourneren. Naast dat de consument nadelen ervaart door retourzendingen (teleurstelling, moeite en tijd in het verpakken en opsturen), kost het de bedrijven ook veel werk, tijd en geld. Zo verwachten consumenten gratis retourlabels en kruipt er enorm veel tijd in het distribueren van de retours. Denk hierbij aan het controleren of de juiste items terug zijn gestuurd, of de producten niet beschadigd zijn, eventueel reparatie en of ze opnieuw verpakt moeten worden. Na het controleren en herinpakken moet het gesorteerd en verdeeld worden in de opslag.

Naast de vervuiling van het op- en terugsturen van de pakketjes verwerken helaas veel bedrijven de retours niet op deze manier. 90% Van teruggestuurde kleding wordt namelijk verbrand. Dit zorgt voor verspilling en extra vervuiling.

Bekijk Design Rationale

Behavioral Design



Planit dé app die jou helpt met het kiezen van de perfecte outfit voor ieder moment. Op basis van jouw kledingitems, stijl, het weer en de gelegenheid, suggereert Planit een passende outfit. Deze kan jij zelf aanpassen tot je tevreden bent. Het doel van de app is de gebruiker te inspireren en motiveren om de mogelijkheden die zijn of haar eigen kledingkast biedt, te herontdekken. Wie zegt dat je een luchtig zomerjurkje alleen in de zomer kan dragen?

Probleem

De meeste studenten willen graag meerdere items kunnen kopen per maand. Hierdoor komen ze snel uit op Fast Fashion. Excessief koopgedrag komt voort uit het verlangen naar een dopamine ervaring en is verslavend (D’Avella, 2016). Dit verklaart dat een grote meerderheid van studenten veel Fast Fashion items aanschaft. Hoewel deze mode-industrie iedereen een kans geeft om de nieuwste trends te kunnen volgen door lage prijzen, lijden zowel het milieu als de arbeiders er zwaar onder (D is for Dazzle, 2019). Mode is de twee na grootste watervervuiler op aarde. Daarom heeft Fashion Revolution ons gevraagd om een digitale oplossing te bedenken om koopgedrag te veranderen en zo Fast Fashion te verminderen.

Doelgroep

Het probleem van de Fast Fashion industrie is te groot om deze compleet op te lossen. Uit de afgenomen enquête is gebleken dat meer dan de helft van de 84 ondervraagde studenten 25-50% van hun kleding niet draagt. En 17,8% studenten zelfs meer dan de helft van hun kleding (Smink, Verhaar, Zwarteveen, pagina 31, 2019). Daarom focussen wij ons op een specifieke doelgroep: alle studenten die Fast Fashion bezitten en aanschaffen. En daarbij meer dan de helft van hun kleding weinig of niet dragen en niet meer omkijken naar deze kleding waardoor het in de kast blijft hangen.

Doel

Ons concept moet ervoor zorgen dat de doelgroep een kijkje neemt naar hun niet gedragen kleding en ze stimuleren om hun kleding te herontdekken. Onze Design Challenge luidt dan ook als volgt: “ Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten (ongeveer tussen 17-25 jaar) die meer dan de helft van hun bezit aan kleding niet meer draagt, de items herontdekken en hiermee geïnspireerd raken om verschillende combinaties te maken waardoor het percentage ’niet gedragen kleding’ onder de 50% zakt middels een interactief digitaal product? ”

Splashscreen Enjoin

Splashscreen

Ook wel loading screen of introscherm genoemd. Dit is een scherm die de app introduceert, bijv. wanneer je opstart. Dit scherm is gebaseerd op een mini-concept voor de Melkweg. De app Rejoin connect mensen die naar hetzelfde concert willen gaan met elkaar zodat ze niet alleen zijn en toch kunnen gaan. De naam bestaat uit “enjoy” en “join”. De sfeer van meerdere individu’s samen naar een concert heb ik door verschillende kleurlagen weergegeven.

Black Design

Kleur en Grid

Voor het vak Grid en Kleur van de minor Visual Interface Design werd de kleur zwart mij toegewezen. Een grappig toeval aangezien ‘zwart’ in mijn achternaam zit.

Zwart wordt al snel geassocieerd met negativiteit en mysterie. Echter kan de kleur zwart positief uitpakken, zeker wat betreft design. Zowel voor product als grafisch design is zwart een kleur die wordt gebruikt om autoriteit, elegantie, kracht en luxe uit te stralen.

Mijn website gaat over de power van zwart in design. Zo is zwart een krachtig element om te gebruiken in branding, web en kunst, maar ook in de mode, vervoer en interieur. In de mode komt deze kleur dan ook veel terug. Zo straalt een man in zwart pak met een zwarte mercedes direct autoriteit, luxe en prestige uit.

Zwart kan enorm krachtig zijn in positieve zin, maar dan moet het op de juiste manier gebruikt worden in design.



Bekijk ontwerpdocumentatie

Nemo

Branding Nemo

Nemo heeft een oude huisstijl die een opkikker mag hebben. Aan de Visual studenten de opdracht om een compleet nieuwe huisstijl te ontwerpen op basis van de sfeer, betekenis en gebeurtenissen van/ in Nemo.

Mijn impressie van Nemo

Op basis van observatie heb ik ondervonden dat kinderen een verandering en groei in gedrag en gedachte ondergaan. Doordat ze veel dingen leren o.a. door middel van sociaal contact. Ook de apparaten ondergaan een metamorfose doordat kinderen ze altijd anders gebruiken veranderen de apparaten continu.

De huisstijl van Nemo is gekozen op basis van het woord “metamorfose”, Nemo moet groei, verandering en beweging weergeven. Ik heb ervoor gekozen om verschillende basisvormen te gebruiken in verschillende kleuren omdat ieder kind/ individu anders is, maar door samen te werken, na te apen.

Schoonheidssalon Naomi

Complete branding

Naomi heeft een eigen schoonheidssalon en heeft mij gevraagd om een complete re-branding van haar huisstijl. Ik heb voor haar een huisstijl, logo, visitekaartje en watermerk ontworpen. Haar klanten zijn voornamelijk vrouwen. Vandaar ook de roze kleuren en handgeschreven lettertype.

Ik heb geen specifieke richtlijnen gekregen, dus ben zelf vanaf 0 met het ontwerpproces begonnen.

Sepsys

Sepsys

Verkoop van luchtventilatie systemen voor superjachten. Deze filters houden zout, stof en vuil tegen waardoor enkel schone lucht binnenkomt.

Voor Sepsys doe ik allerlei klusjes waaronder:

  • Handleidingen ontwerpen en visualiseren
  • Vacatures ontwerpen en visualiseren
  • Posters ontwerpen voor op beurzen
  • Website re-design, up-to-date houden
  • Bedrukkingen van bijvoorbeeld bedrijfsbusje

Vanwege discretie kan ik de handleidingen niet online delen.